Un investitor român a depus, la începutul lunii aprilie a acestui an, o solicitare la Oficiul European de Proprietate Intelectuală (EUIPO) pentru a deveni singurul deținător al mărcii Mobra în toate țările din Uniunea Europeană. Această acțiune a creat o situație delicată pentru fabrica Tohan din Brașov, care nu mai poate folosi marca Mobra până la finalizarea procedurii de la Alicante, Spania, unde se află sediul EUIPO.
Mobra, cunoscută pentru modelele Mobra 50, MiniMobra și prototipul integral românesc Mobra Hoinar, a fost produsă de Uzina Mecanică Tohan, o filială a Companiei Naționale ROMARM, până în 1994.
Răzvan Beschea, proprietarul firmei Alf Electrocasnice, care a înregistrat o cifră de afaceri de 10 milioane de euro în 2023, a depus solicitarea nr. 019007471/02.04.2024 la EUIPO pentru a deveni singurul deținător al mărcii Mobra în toate țările din Uniunea Europeană. Dacă solicitarea va fi aprobată, Beschea va avea drept exclusiv de a folosi marca Mobra pentru producția de motociclete, scutere și biciclete.
În prezent, fabrica Tohan încearcă să păstreze dreptul de folosință asupra mărcii Mobra, fiind nevoită să angajeze o agenție de proprietate intelectuală pentru a-și apăra interesele la Alicante și, probabil, la Tribunalul European din Luxemburg. Radu Bozocea de la Weizmann Ariana & Partners, agenția care reprezintă Uzina Tohan, a declarat pentru Libertatea că orice persoană are dreptul de a depune o astfel de cerere, urmând ca EUIPO să analizeze și să decidă în consecință.
Potrivit site-ului oficial al EUIPO, o cerere de înregistrare a unei mărci se poate depune online, taxa fiind de 1.000 de euro. Solicitantul trebuie să verifice dacă există drepturi existente cu care marca dorită poate intra în conflict. Procedura include examinarea motivelor absolute de refuz, iar după publicarea răspunsului provizoriu, oricine poate depune o contestație în termen de două luni. Litigiul poate ajunge la Tribunalul European din Luxemburg, un proces îndelungat și costisitor.
Uzina Tohan urmează să facă opoziție la solicitarea depusă de Beschea. Bozocea a explicat că uzina are avantajul de a fi „părintele” motocicletei Mobra și deține know-how-ul necesar pentru a relua producția. Totuși, Beschea poate argumenta lipsa de interes a uzinei pentru marcă în ultimele trei decenii. Conform estimărilor, șansele sunt 50-50 pentru a obține marca Mobra.
Dacă va avea câștig de cauză, Beschea ar putea importa motociclete din China și să aplice marca Mobra pe ele, ceea ce este legal și poate aduce un profit semnificativ. De asemenea, această strategie explică de ce marca Mobra este dorită pentru a vinde produse mai scumpe sub o denumire notorie.
Răzvan Beschea nu a oferit încă un punct de vedere oficial cu privire la intențiile sale legate de acest brand, în ciuda solicitării trimise de Libertatea.
Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) gestionează drepturile asociate mărcilor, desenelor și modelelor industriale înregistrate în UE și oferă acces online la informații publice despre opere literare, cinematografice și audiovizuale, picturi și fotografii.
Înființată în 1938 ca parte a grupului industrial Malaxa, Uzina Mecanică Tohan Zărnești a produs armament pentru Armata Română în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial și a realizat produse civile, inclusiv biciclete și motorete, celebre în epocă sub denumirea de Mobra.
În prezent, producția de motorete Mobra este oprită, dar Uzina Tohan continuă să lupte pentru drepturile asupra acestei mărci istorice.
The post Mobra, marca istorică de motorete ar putea dispărea din portofoliul statului român! first appeared on Ziarul Metropolitan Brasov.